Doorgaan naar hoofdcontent

Interview Caterien over Loslaten



Deze maand interviewen we Caterien over het onderwerp "loslaten".

"Yoga betekent voor mij dat ik probeer in het moment te zijn, dus dat zijn niet alleen de momenten op de mat of wanneer ik op mijn meditatiekussentje zit."


Caterien Selen geeft bij Yoga Spot Yang-Yin yoga, mindfulness en meditatie workshops. Haar ervaring is dat yoga zowel lichamelijk als geestelijk een krachtig helende werking heeft. Wij zijn benieuwd hoe Caterien binnen haar drukke bestaan als moeder en lerares ook ruimte vindt om los te laten.

Welke manieren heb jij om te kunnen loslaten?

"Op dit moment komen er allerlei grote dingen samen in mijn leven. Ik ben bezig met plannen voor nieuwe workshops voor na de zomer. Ik ben mij aan het oriënteren op een verdiepende yoga opleiding, en ik ben met mijn gezin en andere mensen een eigen huis aan het bouwen in de Houthavens waarbij natuurlijk niets loopt zoals je dat van te voren bedenkt. En alsof dat nog niet genoeg is, heb ik voor mijn werk bij een Hogeschool nu 3 deadlines."




"Dit is dus hét moment voor mij om los te laten. Ik merk dat dit juist in hectische tijden erg lastig is. Inmiddels weet ik wat de signalen zijn die aangeven dat ik even rust moet nemen. Ik check dan bijvoorbeeld voortdurend mijn mail, kan niet stilzitten en ga het huis opruimen of ik krijg last van mijn rechterarm. Dat zijn momenten waarop ik mij realiseer dat ik los moet laten. Ik merk dat zelfspraak hierbij helpt. Ik spreek mij zelf in gedachten toe. Ik bedenk mij iedere keer wat de voordelen zijn van even niets doen, van een meditatiesessie of van lekker op de bank hangen met een theetje of een wijntje. Ik neem heel bewust pauzes. Ik voel, wanneer ik bij het koffieapparaat op mijn werk sta of wacht in de rij bij een kassa, heel goed hoe mijn voeten de vloer raken en adem diep uit."

Welke asana geeft voor jou loslaten weer of kun jij je volledig in overgeven?

"Er zijn meerdere asana’s die voor mij loslaten symboliseren, bijvoorbeeld sleeping swan, savasana en child's pose. Mijn favoriet is de ‘open bridge pose’. Dit is een variant op savasana, maar dan met een kussentje of blok onder je billen. Dit kussentje raakt de bovenkant van je billen en je staartbeen, maar niet het onderste deel van je rug/ruggegraat. Je bekken ‘opent’ zich aan de voorkant, er is ruimte voor je hart en je longen als je je voldoende tijd neemt voor deze houding geeft het een diepe ontspanning."



Hoe helpt yoga jou om los te laten?

"Yoga betekent voor mij dat ik probeer in het moment te zijn, dus dat zijn niet alleen de momenten op de mat of wanneer ik op mijn meditatiekussentje zit. Daar is het overigens wel begonnen. Ik heb een aantal jaren de discipline op kunnen brengen om veel op de mat staan en te mediteren en ik pluk hier nu de vruchten van. Het lukt mij steeds meer en meer in het dagelijks leven aandacht te hebben voor het moment, stil te staan bij wat ik dan ervaar en van daaruit te handelen of juist even niets te doen."

Heb je tips voor de lezer om los te laten?

"Heel simpel; maak iedere keer dat je drukte, stress, fysieke ongemakken, spanning of andere emoties ervaart weer connectie met je ademhaling. Adem heel bewust iets langer uit voordat je weer inademt."

Populaire posts van deze blog

Duo Yoga

Wat is leuker dan yoga? Samen yoga! Natuurlijk, yoga gaat over verstillen en naar binnen keren, en dat gaat het beste als je dat op alleen en op je eigen mat doet, maar bij sommige asana's (houdingen) kan het verdiepend werken om samen met iemand van je eigen postuur een houding aan te nemen.  Hieronder nemen we je mee in een vijftal prima samen uit te voeren asana's. Mocht je de smaak te pakken hebben, dan nodigen we je uit om deel te nemen aan onze workshop "duo yoga"! Veel plezier! Shared Downward Dog Dit helpt om gewicht van de handen te krijgen en de rug te verlengen.  - sta in Downward Facing Dog - partner plaatst de voeten op het    heiligbeen - partners' hielen raken het hoogste    punt op het heupbot - partner's armen haast verticaal - partners' borst naar je /\ partner    om je schoudergordel te openen - je voeten geven een fijne lift en    verlenging van je partner's rug Marry Navasana Het is makkelijker je rug rec

De helende werking van de mantra "OHM"

De helende werking van de mantra ‘AUM’ (OHM) Oorsprong & betekenis Het woord AUM/OHM komt uit het Sanskriet en vertegenwoordigt als heilige klank het Brahman: het oneindige, kosmische bewustzijn en wordt daarmee ook wel het geluid van de schepping genoemd. AUM is een samentrekking van drie klanken: A, U en M. Op de juiste manier uitgesproken is AUM een sonore zoemklank waarvan gezegd wordt dat hij van alle klanken het dichts komt bij de oorspronkelijke, scheppende oertrilling van het Universum. Bij het woord ‘AUM’ (vaak geschreven als OM of OHM) hoort ook een prachtig symbool. Het symbool representeert de mantra ‘AUM’ en aan iedere afzonderlijke klank (letter) wordt een betekenis gegeven: - A  (2 in het symbool) is de meest open en diepe keelklank (aaah). Dit is het stadium van menselijk bewustzijn en staat voor aandacht naar buiten, in de wereld zijn, het materiële. - U (3 in het symbool)  is de klank die het meest voor in de mond ligt (oe). Dit is he

Interview with Asthanga teacher Natasa Mojsilovic about discipline

Natasa, our Ashtanga teacher about discipline Natasa Mojsilovic teaches Ashtanga Yoga at Yoga Spot. We asked her some questions about discipline. What does discipline mean to her? Natasa, d o you lead a disciplined life? ‘Every day is different, so it’s hard to tick a yes or no box. I do my best in trying to keep the structure but it’s never the same-my discipline changes with the seasons.  I am coming to my mat 6 days a week, no matter if it means the full primary series, standing and finishing postures only or ending up sitting on, or sometimes just staring at my mat.  I'm trying not to give myself a hard time if my discipline expectation is not fullfilled.  Of course there are periods when I am not disciplined. Then I try to sit with it (meditate) and observe, to see what's really happening and why do I lack the commitment.’ How do you use your will power in yoga? ‘I try to use willpower as little as possible. The will power sounds like t